Η παράσταση της χρονιάς φέτος στο σχολείο μας: PlayBack ΔΕΚΑ ψυχαγωγία και θεραπεία, ταυτόχρονα

Φέτος επιλέξαμε να προτείνουμε στο 1ο ΓΕΛ Κορυδαλλού μια πολύ ξεχωριστή παράσταση, πρωτόγνωρη εμπειρία συμμετοχική και βιωματική για τους έφηβους μαθητές μας, μια παράσταση PlayBack Theater.

To PlayBack είναι θεατρικό είδος, ψυχαγωγικό και θεραπευτικό, καθώς δανείζεται τεχνικές από το ψυχόδραμα και τη δραματοθεραπεία, παραμένει όμως θεατρική τέχνη μιας και αναζητείται αισθητικό αποτέλεσμα.

Η ουσία και ο πυρήνας του PlayBack είναι μια προσπάθεια ενθάρρυνσης των ατόμων να ακουστούν οι δικές τους καθημερινές ιστορίες. Είναι μια παράσταση χωρίς κείμενο, αυτό δημιουργείται την ώρα της παράστασης με την ετοιμότητα των ηθοποιών και με πρώτο εργαλείο την ενσυναίσθησή τους. Το κείμενο φτιάχνεται από την κάθε ιστορία που θα αφηγηθεί κάποιος από το κοινό, οι ιστορίες παίζονται εκείνη τη στιγμή αυτοσχεδιαστικά με λόγο, ήχο, κίνηση.

Η θεατρική ομάδα που επιλέξαμε ήταν η ομάδα PlayBack ΔΕΚΑ, που είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες θεατρικές ομάδες που ξεχωρίζει και εντυπωσιάζει με τις θεατρικές παραστάσεις τύπου playback. Αποτελείται από επαγγελματίες ηθοποιούς και επαγγελματίες ψυχικής υγείας. Επιπλέον η εικαστικός της παράστασης αποτυπώνει με ένα δικό της τρόπο τις ιστορίες του κοινού.

Η συγκεκριμένη ομάδα δίνει επιχορηγούμενες παραστάσεις (και αμειβόμενες) σε συνεργασία με τα Υπουργεία Πολιτισμού και Παιδείας. Η θεματική ενότητα που έχουν επιλέξει να παρουσιάσουν φέτος έχει τον τίτλο: “Βία στην Οικογένεια, Βία στο Σχολείο”, συνεισφέροντας με πολύ ουσιαστικό τρόπο στην προσπάθεια να προσεγγίσουμε τα νέα δεδομένα και να ενδυναμώσουμε τους εφήβους τόσο στην οικογένεια όσο και στο σχολικό περιβάλλον.

Πρόκειται για απολαυστικό θέαμα υψηλού επιπέδου, οι ηθοποιοί με μεγάλη ετοιμότητα και ενσυναίσθηση μπορούσαν να σε οδηγήσουν να ξαναζήσεις την προσωπική ιστορία που αφηγήθηκες. Επιπλέον οι θεατές μέσα από τη δραματοποίηση της προσωπικής τους ιστορίας, έρχονταν σε επαφή με τα συναισθήματά τους, τα διαχειρίζονταν και ιδανικά μπορούσαν να δώσουν λύσεις. Ο θεραπευτικός χαρακτήρας είναι έντονος, αφού το μοίρασμα μιας ιστορίας και η θεατρική της απόδοση, βοηθάει στην αυτογνωσία του αφηγητή και των υπολοίπων που θα συνδεθούν.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν έζησαν αυτή την ξεχωριστή εμπειρία, αφηγήθηκαν τις ιστορίες τους, ταυτόχρονα τις είδαν να δραματοποιούνται, τις έζησαν και θεραπευτικά καθώς διαχειρίστηκαν συναισθήματα και ανακάλυψαν λύσεις. Μέσα από το μοίρασμα και τη συμμετοχή κέρδισαν όλοι οι συμμετέχοντες και πειραματίστηκαν έντονα τη διαδικασία της ενσυναίσθησης. Το θέμα της βίας προσεγγίστηκε με έναν έντονα βιωματικό τρόπο και τα παιδιά μίλησαν για μια πολύ δυνατή εμπειρία.

Η ενσυναίσθηση που αναπτύσσεται με αυτό το είδος θεάτρου είναι τόσο σημαντική και απαραίτητη στην εποχή μας. Ακόμα πιο σημαντική είναι για παιδιά και εφήβους, που έχουν τεράστια ανάγκη από ψυχική ενδυνάμωση για αποδοχή της δικής τους ταυτότητας αλλά και των συνανθρώπων τους.

     

Για την ΕΔΥ (Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης) του 1ου ΓΕΛ Κορυδαλλού

Λένα Καραγιάννη, Ψυχολόγος